Hästar jag haft/har del 2.

Okej, här kommer del 2!


Bellman född 1994. (Kungen)
Vi köpte Bellman i mars 2007, det året jag blev 10.
Vi åkte ner till Tvärred & provred honom.. Det gick väl.. i turbofart! Vi skenade väl runt där varv efter varv, men tillslut lyckades vi till och med trava! Bellman följde med oss hem på prov i ett par veckor & pappa undrade vad fan vi hade släpat hem för något. Det gick inte bra.. inte bra alls, han gjorde väl som han ville & det var absolut han som bestämde farten de första veckorna. Jag tyckte ändå att han var väldigt rolig att rida på & hade bestämt mig att jag skulle lyckas med honom, så vi köpte honom för under 30.000kr. Så det var ju absolut värt ett försök!
Träna gick knappt ihop med andra hästar, vi fick träna honom privatträningar.
Efter några månader började vi tävla.. LD-LC, för det var på den nivån jag var då!
Och det gick i 180 km/h & han tvärnitade så fort han fick chansen.. Alla på läktaren satt med andan i halsen.
Jag började få mer & mer kontroll på honom & vi började bli ett bra team.
Tog placeringar upp till LB & sen ville vi vidare & prova LA, det tog ett tag innan vi kvalade msv.B, LA var ju nytt.. (Det var i samband med att jag ville gå upp till LA med honom som vi sålde Amber & köpte Lady VI)
2008 hoppade vi i alla fall vårat första SM tillsammans.. Vi gick till A-final med 8 fel & fick ett ner i finalen, slutade på en 21a plats om jag minns rätt. Inomhus SM 2008 red jag som grodanboll & det var säääämst, bommarna flög må jag säga.
2009 började jag väl få ännu mer kontroll på honom & vi vann massor. Flög av på utomhus SM, hahah.. pinsamt.. Men fick en tredje plats i B-finalen då istället. Från inomhussäsongen 2009, det var då alla bitar föll på plats & vi blev verkligen ett team. Jag visste exaaaakt hur jag skulle rida Bellman för att bommarna skulle ligga kvar.
Allt är väldigt finkänsligt på honom, inte för mycket fart, inte för lite blablabla, mycket att tänka på!
Inomhus SM 2009 var vi felfria genom hela SM:et men jag valde att inte satsa så mycket i omhoppningen & slutade på en 6e plats!
2010 tävlade vi inte så mycket, jag började bli lång på honom.. Ville ändå avsluta våra år tillsammans med utomhus SM, få en chans till att visa vad vi går för! Det året var vi väl placerade i stort sett alla starter vi hade & med det i ryggen åkte vi till SM.
Jag är ALDRIG nervös annars, men den tävlingen var jag nervös... Det var framförallt mycket känslor inblandade & jag visste att det var våra sista gånger inne på banan tillsammans, efter 4 år. Det märktes rätt mycket på mig & min ridning, framhoppningen var kaos. Men väl inne på banan skärpte vi oss, vi gjorde det vi skulle & i den här omhoppningen var det inget att förlora. Våran absolut sista start & den hade ju inte kunnat bli bättre. Snabbast i omhoppningen & silvret var vårat!

Han har inte varit lätt alls, det är absolut ingen polettponny, men vi lyckades & därför kommer han alltid vara så speciell för oss.
Han är en helt annan ponny idag från hur han var när jag fick honom. Han har fortfarande damp, men ändå bara hälften så dampig & nu skulle han inte direkt vägra ut sig i en LD va? Nä, skulle inte tro det!
Bellman har varit utlånad till Sandra Englund i 1 år & de hade också fina placeringar & startade SM.
Nu är han hos Nellie, som ni alla redan vet! Det ska bli kul att följa dem & jag önskar dem alla lycka till ute på tävlingsbanorna!
När Bellman har tävlat färdigt så kommer han hem till mig för gott & går i pension.
4 år tillsammans, världens finaste <3

Bellman LC 2007


Bellman 2008


2008 SM



2008 msv.B



2009





2010, SM, sista tävlingen tillsammans.
Vilar upp sig inför finalen...


Flyger över hindrena



Och hämtar hem silvret!

Tack för allt Bellman!



Lady VI född 1994
Lady VI är en b-ponny jag hade 2008.
Hon var jättefin & rutinerad, det var därför vi köpte henne.
Vi tog massor med vinster & placeringar & kvalade till SM.
Vi kunde tyvärr inte fullfölja något SM då hon hela tiden fick tillbaka sin skada.
Nu är hon triangelmärkt & bor nere i Ranarp i Skåne & har fått ett jättefint föl!
Där hade vi en ponny som aldrig någonsin stannade & som ALLTID ställde upp, tyvärr höll hon inte.


Lady VI och hennes föl!


Innan hon åkte.

<3


Rosenborgs Wakinya född 2004
Wakinya är en d-ponny som vi köpte som 2 åring.
Vi red in henne & jag startade en tävling.
När hon var 4 så lånade vi ut henne till en fodervärd för att vi skulle ta tillbaka henne senare & ha henne själva.
Men det slutade med att vi sålde henne till fodervärden istället.
Wakinya är en superhäftig ponny på alla sätt & vis.
Hon hoppar grymt, men vi hade inte riktigt tiden att börja åka på småtävlingar med henne!

Wakinya som bebis.




Wakinyas första tävling



/Matilda

Kommentarer
Postat av: emelie

Superbra inlägg, du är en sjukt bra ryttare! :)

2011-11-01 @ 21:39:21
URL: http://emmeliza.blogg.se/
Postat av: moa

har du sett http://webshop.equipe.com/?q=matilda+Sparrenh%C3%B6k bilderna på dig!? :)



2011-11-01 @ 21:56:17
Postat av: Ellen

Åh, min fina wakinya! :D <3

2011-11-02 @ 07:46:42
URL: http://ellenstavlingsblogg.blogg.se/
Postat av: frida

hej jag undrar bara om lady v, visst köppte du henne utav josefin holm i gävle? :)

2011-11-02 @ 09:10:39
Postat av: elin!

Tja matilda!



Har du lust att kolla in på vår blogg: www.teamre.devote.se ! DU verkar så j*vla grym och är säkert det oxå! men du får jätte gärna kolla in bloggen och om du vill och om du är skit shysst och om du gillar bloggen får du skiiiiiit gärna länka den på din blogg!



men har det bra oh komihåg att vi är fett många som diiggar det hårt :D



KRam! <3

2011-11-02 @ 16:54:08
URL: http://teamre.devote.se
Postat av: Annie

Hej!

Vem äger Spirit?

2011-11-02 @ 17:18:06
Postat av: Emelie

Jättebra skrivet, var intressant att läsa ;)

2011-11-02 @ 20:10:05
URL: http://ourweekday.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej, gud jag blir lite avundsjukt på dig, haha! Vilken drömm att bo på gård med masssa fina tävlingshästar... Du är riktigt duktig att rida och fin blgg :) Men har en fråga, vilken klass är det som gäller i finalen i globen? :) Sedan tänkte jag fråga hur man kvalar till sm och vilka klasser det är? Tacksam för svar! :)

2011-11-02 @ 23:17:30
Postat av: Julia Sivén - pponnybrudar

Matilda, du har gjort ett sånt grymt jobb med Bellman! :) Helt sjukt vilken grym ponny, och du med! :)

2011-11-03 @ 13:53:43
URL: http://pponnybrudar.blogg.se/
Postat av: Agnes ♥

du och Bellman passar jätte bra tillsammans <33

2011-11-04 @ 14:15:55
URL: http://skogensgard.blogg.se/
Postat av: Emma

Shit, vilket jobb du måste gjort med Bellman. Man har ju sett hur "dampig" han kan vara med Nellie, men om han var dubbelt så dampig när du fick honom, asså jag blir imponerad. Creed till dig alltså, aweomeness! :)

2011-11-04 @ 17:53:13
URL: http://helviraa.bloggplatsen.se/
Postat av: Sofia

Sjukt duktig Bellman är! (och du också)

Tänk att den lilla ponnyn kan springa som en turbo och flyga över hindrena! :)

2011-11-05 @ 20:51:59
URL: http://pownieskvaller.blogg.se/
Postat av: Elin S

hej! jag har lady på foder då hon är sällskap till en av ladys ägares andra ponnyer;) synd att hon blev skadat:( kan bara tänka mig hur underbar hon var att rida:)

// Elin och Lady VI♥

2012-01-08 @ 16:11:29
URL: http://elinannaadolfine.bloggplatsen.se
Postat av: Elin S

hej! har lady på foder nu då hon går som sällskap till en av hennes ägares andra ponnyer som jag rider:) synd att hon blev skadad:( kan bara tänka mig hur bra hon är att rida;)

//Elin & Lady VI♥

2012-01-08 @ 16:19:02
URL: http://elinannaadolfine.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0